Tips en tricks voor gebruik

Mis je tips of een categorie tips? Stuur ons een bericht.

Werkgevers – beleid

  • Wees duidelijk over het beleid; welke tools mag men wel en niet gebruiken?
  • Tijdens welke tijden moeten medewerkers bereikbaar zijn?
  • Deel met medewerkers het belang van privacy en security. Gegevens over klanten, patiënten et cetera deel je bijvoorbeeld niet met naam en toenaam via WhatsApp, vertrouwelijke documenten zet je niet open en bloot op Dropbox, et cetera.

Tips voor online vergaderen

Vergaderen kan gelukkig ook prima vanuit huis. Dan zijn de volgende punten belangrijk:

  • Begeleid als voorzitter een online meeting strakker dan offline
  • Hanteer een agenda, deel die vooraf
  • Stel gericht vragen aan personen, maak een rondje
  • Wacht op je beurt
  • Praat niet door elkaar heen
  • Deel het scherm
  • Maak tijdens de vergadering het verslag met actiepunten, tijdens de vergadering al zichtbaar voor iedereen

Tips voor documenten delen en reviewen

Ook om samen aan projecten of producten te werken, hoef je vaak niet fysiek op een locatie aanwezig te zijn. Maar je moet wel inzage hebben in elkaars documenten. Daarom een aantal tips:

  • Zet documenten niet op je PC of laptop maar op een centrale plek
    (Dropbox, Google Drive, Sharepoint)
  • Stuur niet documenten rond maar links naar documenten
  • Als je feedback geeft op documenten, doe dat dan in het online document

Tips om thuiswerken leuk te houden

Juist in een crisistijd is het belangrijk dat medewerkers gemotiveerd blijven en zich inzetten om het bedrijf overeind te houden en klanten te helpen. Daarom een aantal tips om het lange thuiswerken leuk te houden. Misschien:

  • Gebruik de digitale middelen zoals WhatsApp niet alleen voor zakelijk contact, maar ook voor een informeel praatje.
  • Stuur elkaar foto’s van hoe je erbij zit, of van je lunch of je huisdier
  • Praat ook met elkaar over zaken die je raken, zoals zaken in het nieuws. Want zo zou het op kantoor ook gaan.